Kontrolni seznam za finančne direktorje v času krize
15 May 2020
Dejstvo, da bo epidemija COVID-19 imela občutne negativne učinke za gospodarstvo, je bolj ali manj splošno sprejeto. Skladno s trenutnimi ocenami se bo padec BDP v Sloveniji letos gibal med 6 % (Urad RS za makroekonomske analize in razvoj) in 16 % (Banka Slovenije). Po drugi strani pa negativni gospodarski vplivi epidemije ne bodo razporejeni enakomerno – nekatera podjetja in panoge bodo prizadeta neposredno (in, v časovnem smislu, prej), nekatera pa zgolj posredno (in kasneje).
Skupno vsem gospodarskim subjektom pa je, da vstopamo v obdobje finančne negotovosti. V tem kontekstu sta najpogostejši osnovni vprašanji, ki se zastavljajo članom uprav gospodarskih družb:
1. Kakšne obveznosti mi v kontekstu splošne finančne negotovosti nalaga slovensko pravo? (glej Obveznosti poslovodstva spodaj)
2. Kakšne možnosti mi daje slovensko pravo za prilagoditev oz. prestrukturiranje finančnih obveznosti? (glej Ukrepi za prestrukturiranje spodaj)
Za lažjo navigacijo skozi negotovost – in skozi množico predpisov, ki urejajo relevantno materijo – smo pripravili kontrolni seznam za managerje v obliki preglednice, ki na dveh straneh v ne-pravniškem jeziku povzema bistvene odgovore na gornji vprašanji.
Preglednica navaja tudi zakonska pravila, ki so bila v kontekstu »proti-coronske zakonodaje« sprejeta s strani slovenskega Državnega Zbora do vključno 8. 4. 2020 (vključno s pravili, ki do presečnega dne 8. 4. 2020 še niso stopili v veljavo, ker še niso bila objavljena v Uradnem listu RS). Opozarjamo, da se bo predmetna zakonodaja najverjetneje še spreminjala, in da se je ob uporabi preglednice po omenjenem presečnem datumu potrebno prepričati o stanju relevantne zakonodaje.
Kontrolni seznam lahko prenesete kot pdf datoteko tukaj. Na voljo je tudi v angleščini in nemščini.
Kontrolni seznami za druge države na voljo za prenost tukaj (v angleščini): Avstrija, Hrvaška, Češka Republika, Madžarska, Poljska, Romunija, Srbija.
Obveznosti poslovodstva |
||
KATERE OBVEZNOSTI? |
KAJ TO POMENI V PRAKSI? |
KDAJ NASTOPIJO? |
Upravljanje poslovnih tveganj
|
|
Potreben je okrepljen nadzor v zvezi z znanimi kriznimi dejavniki |
Obveznost enakega obravnavanja upnikov |
|
|
|
|
|
|
|
Konec C-19** + 1 mesec |
|
mora poslovodstvo vložiti predlog za prisilno poravnavo |
Konec C-19 + 3 mesece |
|
|
Konec C-19 + 3 mesece |
|
Konec C-19 + 3 mesece |
* INSOLVENTNOST: Šteje se, da insolventnost nastopi takrat, ko bi tak položaj družbe lahko ugotovilo poslovodstvo, če bi člani poslovodstva ravnali s profesionalno skrbnostjo. V skladu s slovenskim pravom je družba insolventna, če je bodisi trajneje nelikvidna (v daljšem obdobju ni sposoben poravnati vseh svojih obveznosti, ki so zapadle v tem obdobju) ali dolgoročno plačilno nesposobna.
- Nelikvidnost – se domneva, če (i) družba za več kot dva meseca zamuja z izpolnitvijo plačilnih obveznosti v znesku, ki presega 20 % ali več vseh obveznosti (izkazanih v letnem poročilu za prejšnje poslovno leto), (ii) če sredstva na bančnih računih družbe ne zadoščajo za izvršitev sodnega sklepa o izvršbi za 60 dni ali več), (iii) družba več kot dva meseca zamuja s plačilom plač delavcem do višine minimalne plače ali plačilom davkov in prispevkov na plače delavcev, ali (iv) [COVID-19 – začasna ureditev] če družba, ki je prejela pomoč v sklopu zakonodajnih ukrepov COVID-19, za več kot dva meseca zamuja z izplačili plač in prispevkov delavcem (od takrat ko je prejel povračila nadomestil plače in prispevkov na podlagi zakonodajnih ukrepov COVID-19) [domneva velja še 4 mesece po Koncu C-19].
- Prezadolženost – se domneva, če (i) obveznosti družbe presegajo njeno premoženje, ali (ii) če izguba tekočega leta skupaj s prenesenimi izgubami doseže 50 % osnovnega kapitala in te izgube ni mogoče pokriti z zmanjšanjem prenesenega dobička ali iz rezerv (zmanjšanje neto premoženja na 50 % osnovnega kapitala).
** Konec C-19 pomeni konec trajanja veljavnosti interventnega zakonodajnega paketa zaradi epidemije virusa COVID-19 (predvidoma v veljavi do 31. maja 2020). POMEMBNO: podaljšan rok velja samo za družbe, ki so postale insolventne zaradi epidemije virusa COVID-19 (oz. kar zadeva ukrep povečanja osnovnega kapitala, če ustreznih dejanj ni mogoče izvesti zaradi objektivnih posledic epidemije virusa COVID-19).
Ukrepi za prestrukturiranje |
||
KATERI UKREP? |
KAJ JE CILJ UKREPA? |
KAJ JE POTREBNO? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontrolni seznam lahko prenesete kot pdf datoteko tukaj. Na voljo je tudi v angleščini in nemščini.